Sommerleir i Litauen 2012

Så var det tid for sommerleir igjen, denne gang skulle det arrangeres i Litauen.  Stedet var Karkle,

en campingplass beliggende ute ved kysten mellom Klaipeda og Palanga.  Barnehjemmet hadde selv funnet frem til dette stedet.  Vi hadde bestilt opphold til 25 personer i tiden 9 juli til 20 juli.

Ved 2- tiden natt til avreisedagen ankom undertegnede til barnehjemmet «Skangali» etter en grei tur med fly til Riga, deretter med bil til Cesis.  Etter litt mat ble det å sove noen timer før avreise til campen morgenen etter.  Litt rørende var det at hele ungeflokken hadde nektet å gå til sengs før jeg hadde ankommet.  Alle gledet seg veldig til turen.  Om morgen var det stor aktivitet, nå sluttet seg også to barn fra Aluksne seg til selskapet.  Så dro vi av gårde, 6 voksne og 19 barn, fordelt på en 16 seters buss, en minibuss og en personbil.  Turen gikk først til Riga, deretter gjennom Litauen frem til Klaipeda. Ut på kvelden kom vi frem og fikk tatt stedet i øyesyn.  Hovedbygningen var meget bra, mens de to hyttene vi hadde leid i tillegg avgjort hadde sett bedre dager.  Barna likte dem imidlertid godt, mens de to lærerne som skulle ligge der for å passe på dem ikke var særlig fornøyde.

Utearealene  var fine, og så nær stranden at vi hørte bølgene slå. Volleyballbane og fotballbane var også tilgjengelig. En kiosk med iskrem , brus og godteri  lå 10. min. unna.

Vi ordnet det slikt at alle fikk 20 lit i lommepenger pr dag.  Dette var de godt fornøyd med.  Noen sparte pengene sine til å kjøre go-cart,  noe det var mulighet til i Palanga.  Dette var for dem helt topp, og avgjort leirens største attraksjon.

Vi oppdaget snart  at om maten som ble servert på campen var å si: Lite men godt. Den ankom  som flymat, og små var porsonene.  Ingen hadde lyst til å sulte, så vi dro ut på byen og kjøpte mat som vi selv tilberedte på kjøkkenet.  Vi reklamerte naturligvis på dette, og etter campen fikk vi refundert et passelig beløp som erstatning.

Den 9. juli fikk vi gjester fra Prioratet. Da kom Evy og Erik Pettersen til Palanga airport for å tilbringe noen dager på campen. Veldig hyggelig!

Været var for det meste kjølig. Det ble lite bading. I stedet dro vi rundt for se på de attraksjoner som området hadde å by på.  En dag dro vi til Klaipeda og tok fergen over til Neringa, en halvøy strekker seg helt til den russiske enklaven Kalingrad. Her var vi innom Nida, hvor vi arrangerte den første campen i 1999. Byen hadde forandret seg. Stapp full av turister….

En annen dag dro vi igjen til Neringa, der vi besøke et større akvarium hvor det også ble vist et delfinshow. Dette var populært.  I et større kjøpesenter i Klaipeda var det mulig både  å gå på skøyter og å bowle.  Dette tilbudet benyttet vi to ganger.

Palanga er en utpreget ferieby. Stranden er veldig fin, så når været var bra dro vi dit. Hovedgaten består stort sett av iskremboder.

Som vanlig var det barn som hadde bursdag mens vi  var på campen. Denne gang var det 5.  Alle fikk gave, og bursdagslag ble det også.

En godværsdag dro vi norske sammen med  sjåfør Viesturs på sightseeing. Var innom små landsbyer, stoppet ved en hyggelig kafe og hygget oss..

Den siste dagen ble det avskjedsfest.  Det  ble servert godt med grillmat med godt drikke til både for voksne og barn.  Og som vanlig, en liten minnegave til alle.  Og så gikk turen til bake til barnehjemmet. På veien stoppet vi ved en hamburgerbar og brukte opp våre siste lits. Vel forsynte fortsatte vi turen.  Dagen etter var det å dra tilbake til Norge.

Til slutt vil vi takke alle som støttet arrangementet økonomisk.  En spesiell takk til Bjørnhild og Prioratet.