Latvia 2011

Litt mer om Latvia-gruppens sommerleir.

Den 3. juli dro 16 forventningsfulle barn fra barnehjemmet ”Skangali” tik Riga. De var ledsaget av 5 ledere, og kjørte med en 16 seters buss og en minibuss.  Vel fremme i Riga gikk de om bord i fergen ”Romantika”, der de ble innlosjert i 6 lugarer. Etter en for dem spennende natt gikk de i land i Stockholm om morgenen den 4 juli.  Herfra gikk turen etter E18 til Norge. Her ble de møtt av Frank i Ørje, som loset dem frem til Voksen skole på Oslos vestkant, hvor de skulle bo i de 14 dagene som leiren skulle vare.  Her møtte de også 3 latviske barn til, to fra Aluksne og en fra Rezekne, som var ankommet pr. fly.  På skolen fikk alle servert en utmerket suppelapskaus.

Men før vi kom så langt, var det en masse forberedelser til leiren som måtte utføres.  Forberedelsene begynte alt sommeren 2010, da vi på sommerleiren det året i Ventpils ble enige om at neste år skulle vi prøve å arrangere campen i Norge. Vi hadde jo gjort det med suksess i 2006, så hvorfor ikke gjøre det igjen? (Det var da St. Johannes)

Diskusjonen fortsatte på Franks julebesøk i ”Skangali”.  Her ble formalitetene avklart. Siden barnehjemmets eier (Frelsesarmeen) disponerte både buss og bil så slapp vi lett fra spørsmålet vedr. transport. Vi hadde på forhånd sikret oss tillatelse til å bruke Voksen skole til basis, samt at vi kunne bruke den nye Voksen idrettshall til idrettslige aktiviteter.  Det vanskelige var å anslå hvor mange barn vi skulle bestille billetter til, på et barnehjem går jo barn inn og ut. Men det viste seg at vi tippet ganske korrekt!

Vel hjemme Norge bestilte vi straks billetter til fergen tur/retur.  Her møtte vi stor velvilje fra Viking reiser A/S. som lot oss reservere billettene på gunstige vilkår, med en stor grad av fleksibilitet. Gunstig pris ble det også.  Deretter gikk tiden til med forberedelser til slutten av mai, da Frank igjen var i Latvia. Her ble de siste avtaler gjort, og tillatelser og dokumenter ordnet opp i.

Her i Norge ble vi overveldet over den støtten vi fikk både fra prioratet og medlemmene. Det ble samlet inn et betydelig beløp, og store mengder mat og drikke. Og det skulle vise seg at alt kom godt med, da alle hadde svært god appetitt, og standarden på kjøkkenet kunne måle seg med kjøkkenet på det beste hotell!  Vi kjøpte inn rimelige soveposer, og oppblåse medrasser til å ligge på.  De voksne fikk disponere skumgummimadrasser. En grill var også innkjøpt.  Alle barn fikk kr. 30 pr dag i lommepenger. For å tilfredsstille Brannvesenets krav måtte vi også hyre inn en ung mann som nattevakt.  Etter en utmerket frokost påfølgende dag, tok vi Tunnel banen til sentrum. De fikk se Slottet, Akershus, Stortinget, etc. Turen ble avsluttet med en sightseeing på fjorden.

Fra programmet for resten av Norges- besøket kan nevnes .

Sølvgruvene i Kongsberg. Denne turen var nok en stor opplevelse for barna . Latvia er jo ganske flatt, i beste fall litt småkupert.  Og her ble de vist inn på et lite tog og kjørt en kilometer inn i fjellet! Denne turen kommer de nok sent til å glemme.

Tusenfryd.  Takket  være god innsats fra Kristin Eftestøl ( ikke medlem hos oss) fikk vi gratisbilletter til   Tusenfryd for alle. Denne gaven var verdt 6000-7000 kr. Og vi tilbrakte en hel dag der, til barnas store fryd. For dem en opplevelse av de store!

Tur på Krokskogen.  Vi dro på dagstur til Vestre Akers Skiklubs hytte ved Langebru.  Her ble det grillet, fisket i Svarttjern, skytekonkurranse med luftgevær, løpt orientering og annet.

Tur til fjells.  En godværsdag dro vi på tur til Franks hytte i Vassfaret. (ved Veneli, Flå i Hallingdal)

For barn såvel som voksne en stor opplevelse, med fisking, fottur ut i terrenget og kanopadling.

De var dypt betatt av fossefall og rennende vann. Det å kunne drikke vann direkte fra bekken var noe helt nytt.

Tur til Bygdøy.  Her besøkte vi  Vikingskipene, Frammuseet og Kon-Tiki. Det å ta med seg barn på museer kan ofte være en prøvelse, men her gikk det helt fint.  Men soft-isen som de fikk til slutt som takk for god oppførsel var nok for dem det beste.  De voksne fikk nok mere ut av det.

På tilbakeveien dro vi innom Paradisbukta, der de fikk seg en liten avkjøling.

Tur til Holmenkollen og Teknisk museum.  Vi startet med besøk i Holmenkollen, med besøk på Skimuseet. Deretter tok vi heisen opp til toppen av tårnet.  Det var forøvrig første gang  undertegnede hadde  der også, så jeg tror vi alle sammen var like imponert over utsikten og de

enorme dimensjonene på anlegget.  Etterpå dro vi til Teknisk museum, som er svært godt tilrettelagt for barn. Veldig populært!

Tur på Mcdonald og til Frognerparken.  Kristin Eftestøl hadde også ordnet med gratis bespisning hos McDonald i Storgaten.  Vi dro først til Frognerparken, der vi travet rundt til alle var blitt gode og sultne.  Så til Storgaten, der vi ble hyggelig tatt i mot på McDonald, fikk eget lokale og egen servitør.  Alle kunne spise så mye de ville. Og restauranten ble nok kvitt et kvantum av hamburgere, chips og mineralvann den dagen. Og som de veloppdragne barn de var, sa de alle pent takk for maten da de gikk.

Bading og sport.  På ledige dager  ble det å dra ut for å svømme. Turen gikk gjerne til Hvalstrand eller Bogstadvannet.  Ellers ble det spilt fotball, basket, volleyball eller badminton.

Jeg må skrive litt mere om alle gavene vi fikk:

En god del klær.  Vi la det  ut slik at alle kunne ta det de ville.  Tannpasta, tannbørster og shampo.

Leker og spill. Av mat: Kaffe, egg, masse pølser, poteter i sekkevis, kjøttvarer av alle slag, salater og pålegg.  Vi var helt overveldet over oppslutningen! Takk til alle!

Alle holdt seg friske. Heldigvis ingen sykdommer. Oppførselen var også den beste. En morsom episode:  Noen av de eldre barna kom løpende en kveld og fortalte at det spøkte på skolen: Det var underlige lyder i 2 etg. Men det viste seg at det bare var et ventilasjonsanlegg som var ute av balanse  og skapte undertrykk her og der…

Bursdagsfeiringer : Janis og Sabine fylte 10 år,Alexanders 12år, Toms 14 år og Romans

18 år. Gaver fikk de alle, og kake ble det også!

På campens siste dag ble det arrangert  en liten avslutningsfest. Det ble grillet, og det var god mat og drikke til alle, både voksne og barn. En liten minnegave fra Norge fikk også alle.

Tidelig om morgenen den 17 juli ble det tatt avskjed.  Mange av barna hadde tårer i øynene,

og vi voksne hadde nok en klump i halsen vi også. Frank kjørte foran til Askim og loste dem inn på motorveien.

Disse må takkes for uvurderlig bistand:

Bjørnhild spesielt. Hun hadde full kontroll både på økonomien og kjøkkenet. Takk også til Ragnhild Skaare, Knut Erik Moe, Evy og Erik Pettersen. Og takk til alle fra prioratet som stakk innom og viste interesse!  Men også stor takk til Marina Jordbakke, som ikke er medlem, men som stilte opp allikevel en hel uke.  Og takk til Kristin Eftestøl for verdifull bistand.  Og prioratet støttet oss med penger og på andre måter også.  Og takk til alle andre som støttet oss med penger!  Uten dere  ville det ikke vært mulig å arrangere denne leiren.